מודל שש השכבות הסיני לטיפול במחלות כרוניות מורכבות וסרטן

שיטת שש השכבות הינה מהמודלים החשובים והיעילים שצמחו מתוך הרפואה הסינית המסורתית. היא פותחה במאה השנייה לספירה ככלי לטיפול במחלות מורכבות. הצלחתה הרבה של השיטה אפשרה לה לא רק להמשיך להתקיים לאורך הדורות אלא לעבור שכלולים ושינויים בהתאם לצרכים המשתנים של האדם. בעידן המודרני הפכו מחלות מורכבות כגון סוכרת, מחלות לב וכלי דם, דלקות בדרכי העיכול, מחלות אוטו-אימוניות וסרטן לאתגרים הגדולים הניצבים בפני הרפואה המודרנית.

בעוד שהקדמה הטכנולוגית הביאה מזור ואריכות ימים לרבים הסובלים ממחלות כרוניות, עדיין לוקה הרפואה בחסר כשמדובר בזיהוי השורשים העמוקים של מחלות וטיפול באדם כמכלול על כל המשתנים הפיזיים והנפשיים שלו. הרפואה הסינית בכלל ושיטת שש השכבות בפרט מכוונות את האדם לכיוון של ריפוי ובריאות ברי קיימה באמצעות מגוון של כלים הכוללים דיקור, צמחי מרפא ותזונה המותאמים לצרכיו הספציפיים של כל מטופל. תהליך האבחון והטיפול בשיטת שש השכבות מסתמך על גישה "אינטגרטיבית" המשלבת מצד אחד את התפיסה המסורתית הסינית ההוליסטית ומצד שני בחינה דקדקנית של המידע הרפואי הקונבנציונלי המאפשר התאמה מדויקת ומדעית יותר של צמחי מרפא ותזונה תוך תשומת לב מרבית ליעילות ובטיחות.

הרפואה הסינית תופסת את בני האדם כמורכבים משישה רבדים. שלוש שכבות חיצוניות ושלוש שכבות פנימיות.

השכבות החיצוניות: אחראיות על האינטראקציה של הגוף עם הסביבה החיצונית ועל תפקודים כגון הגנה מפני מחלות חיצוניות (מערכת החיסון), פינוי פסולות וחומרים מיותרים מגופנו (מערכת העיכול והשתן) וכן על האופן בו אנו מקבלים מסרים חברתיים ורגשיים מסביבתנו החיצונית וכיצד אנו מגיבים אליהם.

השכבות הפנימיות: הם מי שאנחנו, הזהות שלנו, המבנה הבסיסי שנולדנו עמו, הנטיות הפיזיות, הגנטיות והנפשיות שמייחדות אותנו כאינדיבידואלים ומשפיעות על נטייתנו ללקות במחלות כרוניות במהלך חיינו ועל האופן בו אנו נלחמים ומתמודדים עמן.

על פי שיטת שש השכבות הטיפול במחלות כרוניות מחייב תחילה זיהוי הרבדים בהם נמצאת המחלה. לאחר מכן – התאמת צמחי מרפא ונקודות דיקור כדי לסייע מצד אחד לשכבות החיצוניות בהם שוכנות מערכות ההגנה של הגוף לנהל את המלחמה במחלה ולחזק ולאזן את השכבות הפנימיות של הגוף על מנת לקדם את המטופל לכיוון של בריאות פיזית ונפשית ברת קיימה.

תפריט