דוד ויז'נסקי LiAc. BSc, אריק פולקLiAc. , אורלי טלמור LiAc.
היחידה לרפואה משלימה, מרכז דוידוף, בי"ח בילינסון

אם לפני מספר שנים שאלתם את האונקולוגים בבלינסון על רפואה משלימה נתקלתם במקרה הטוב באדישות. לפני מס' שבועות פורסם ניר עמדה של הנהלת דוידוף ובו היא מבקשת להביע אמון מלא בצוות היחידה לרפואה משלימה ומעודדת את אנשי סגל דוידוף לשתף פעולה עם היחידה. עמדה זו נולדה בעקבות סקר שביעות רצון בקרב מטופלי דוידוף אשר ממנו עלתה בקרב מטופלי היחידה לרפואה משלימה שביעות רצון גבוהה מאוד מהשירות ומתוצאות הטיפול. ביה"ח מודע למגמה העולמית הגוברת  של שילוב ר' משלימה במרכזי סרטן ולפיכך גם הוציא נייר עמדה המכתיב מדיניות עבודה של היחידה מול היחידות  השונות במרכז דוידוף.

מהלך זה מהווה חלק ממגמה לפיה הרפואה האינטגרטיבית מפלסת את דרכה למיינסטרים ומשלבת טיפולים סטנדרטיים עם טיפולים משלימים לסוגיהם השונים.

התופעה של נוירופתיה פריפרית מושרית כימותרפיה (CIPN) היא מהנושאים החשובים והמאתגרים המעסיקים את מטפלי היחידה בעבודה הקלינית היום יומית. מדובר בפגיעה בעצבים פריפריים הנגרמת כתופעת לוואי של שימוש בתרופות כימותרפיות מסוימות כגון Taxol, 5FU, Oxaliplatin הגורמת לתסמינים קשים וסבל רב למטופלים עד כדי הגבלה או הפסקה של הטיפול הכימוטרפי. התסמינים ממוקמים לרוב בכפות הידיים ו/או הרגליים וכוללים ירידה בתחושה, עקצוץ, כאב, רגישות לחום וקור, קושי בביצוע פעולות מוטוריות עדינות ובמצבים קיצוניים קושי רב בהליכה עד כדי נכות. הסימפטומים לעיתים בלתי הפיכים ולרוב נמשכים זמן רב אחרי גמר הטיפולים.

בשונה מתופעות לוואי אחרות לרפואה הקונבנציונלית פתרונות מעטים ובלתי מספקים להציע להקלה על הסימפטומים העצביים הללו ובשנים האחרונות מתרבות הפניות וההפניות של מטופלי CIPN מהמחלקה האונקולוגית אל יחידתנו לקבלת טיפול משלים.

בעוד שברפואה המערבית הקונבנציונלית מסווגות נוירופתיות על פי נזק נוירולוגי, מעורבות של תפקודים סנסורים או מוטוריים או פגיעה תפקודית של המטופל, הרפואה הסינית מתארת את הפתולוגיה הזו במונחים של דיסהרמוניה בין Yin ו-yang, פגיעה בזרימת צ'י ודם, סטגנציה של נוזלים וחולשה של אברי Zang fu שונים אשר משפיעים כולם על הזנה תקינה של ארבעת הגפיים.

ליחידה לרפואה משלימה במרכז דוידוף הפועלת במתכונת של מרפאת חוץ מגיעים מדי יום עשרות מטופלים אונקולוגיים הנמצאים בשלבים שונים של ההתמודדות עם מחלתם. אחוז ניכר מתוך אלה מקבלים טיפולים כימותרפיים ומתוך אלה רבים המטופלים בתרופות הידועות כמשרות CIPN.

בצוות הרפואה הסינית ארבעה מטפלים מיישמים גישה טיפולית משולבת הכוללת דיקור ורפואת צמחים סיניים.  הטיפולים לרוב ניתנים על בסיס שבועי או דו-שבועי.  נתונים אודות מטופלי CIPN נאספים ומאורגנים באופן קבוע במערכת ממוחשבת. נתונים אלו מנותחים בכדי להגיע להבנה טובה ומדויקת יותר של הדפוסים הדיאגנוסטיים הסיניים הבסיסיים הקיימים אצל מטופלי  CIPN. כך ניתן לזהות  קשרים אפשריים בין דפוסים סיניים לבין פקטורים "מערביים" כגון סוג המחלה והטיפול הכימותרפי המתאים ולבצע ניתוח לצורך הערכת תוצאים.

אחת ההשלכות של הטיפול במספר רב של חולי CIPN המגיעים באופן קבוע ליחידה בדוידוף הוא הניסיון המצטבר והתובנות המופקות מתוך ניסיון זה.  במאמר הנוכחי בחרנו לפרוס כמה מהתובנות הללו שצמחו מתוך גישתנו האינטגרטיבית לרפואה הסינית האונקולוגית,  כזו המפגישה בין חכמת המסורת הרפואית הסינית והרפואה המערבית המודרנית.

התפיסה הבסיסית של נוירופתיות ברפואה הסינית. – שייכות ל-Zang Fu

בבואנו לדון בתפיסות סיניות מסורתיות הקשורות לנזק עצבי נדרשת מאיתנו מעט גמישות מחשבתית וחשיבה אינטגרטיבית.   תעלות עצביות, תאי עצב ובכלל מבנים אנטומיים רבים אחרים  אינם קיימים בתודעתו של הרופא הסיני הקלאסי וגם לא בטקסטים רפואיים סיניים מוקדמים.  אחד האתגרים העומדים בפני הרפואה הסינית האינטגרטיבית הפועלת בעידן הביו-רפואה הוא  ההתאמה של מודלים רפואיים מסורתיים לגוף הידע שהוא נחלתו של האדם המודרני. לתפיסתנו סוג כזה של מיזוג רעיונות משני קצוות תרבותיים פועל בצורה חיובית על שתי האסכולות ויוצר הזנה הדדית ביניהן. ההבנה האנטומית והפיזיולוגית המפורטת שהביאה הרפואה המערבית מסייעת לחדד ולדייק את האבחנה הסינית של המטפל,  ולעומת זאת התפיסה הקורלטיבית והבלתי ליניארית של הרפואה הסינית המציבה את האדם במרכז מאפשרת לעיתים לזהות הקשרים בין איברים או בין גוף לנפש שהם מתחת לרדאר של הרפואה המערבית.

על מנת לאפיין פגיעה במערכת העצבים הפריפרית באמצעות מודל  סיני עלינו להבין תחילה את הפיזיולוגיה של מערכת זו ואת השיוכים הרקמתיים לאיברי ה-Zang Fu.

ה-KID,  ומערכת העצבים:

התפיסה של הרפואה הסינית את מערכת העצבים קשורה קרוב לודאי לאופן שבו היא מתארת את המוח כאחד האיברים המיוחדים שמהווה מאגר דחוס של  תמציות (JING).  הכליות האוגרות את ה-JING מתפקדות כאיבר השליטה החשוב של המוח ועל כן של  מערכת העצבים המרכזית (CNS) הכוללת גם את חוט השדרה.  מאחר ומערכת העצבים הפריפרית היא לא יותר מאשר שלוחה של ה-CNS וחולקת עמה מאפיינים רקמתיים והיסטולוגיים סביר לשייך אל הכליות את כלל מערכת העצבים הכוללת גם את ה-PNS.

כיצד תשתקף פגיעה עצבית פריפרית המערבת את ה-KID?  ובכן מכיוון שהכליות אחראיות על מבנה  העצבים הרי שכל פגיעה אורגנית בתאי העצב תהווה פגיעה באיבר זה. הפגיעה של תרופות כימותרפיות היא בעיקר במעטפת המיילין המבודדת את הסיבים העצביים ומאפשרת הולכה עצבית תקינה.  בסיב עצבי שנפגע בצורה זו נוצר משהו שדומה ל"קצר חשמלי" והוא כבר אינו מעביר בצורה תקינה מסרים סנסוריים אל המוח ומסרים מוטוריים מהמוח.  מכיוון שהכליות הן איבר כה בסיסי במבנה ובתפקוד של העצבים הרי שהתמונה הקלינית במקרה של פגיעה ב-kid תכלול את כל מגוון ההפרעות התחושתיות והמוטוריות שתוארו למעלה. למעשה,  כל נוירופתיה מערבת את ה-KID ולכן תמיד חשוב להתייחס לאיבר זה בטיפול.

פרדוקס ההתחדשות והריפוי:

מטופל אונקולוגי העומד בפני קבלת טיפול באחת מהתרופות משרות הנוירופתיה והמקבל הסבר על הסימפטומים המצפים לו שומע בד"כ מהצוות המטפל גם תחזית די מעורפלת לגבי האפשרות של התאוששות מהפגיעה העצבית.  לפסימיות הזו יש בסיס בעובדה שתאי עצב אינם מתחדשים באותה קלות שתאי עור, עצם או שריר עושים זאת לאחר פגיעה והרס.  למעשה, ישנו הבדל בהקשר זה בין מערכת העצבים המרכזית (CNS) והפריפרית (PNS) כאשר הראשונה אינה ניחנת ביכולת התחדשות ובשנייה קיימים מנגנוני תחזוקה ותיקון נוירו-טרופיים המאפשרים שיקומם  של אקסונים ותאי עצב פגועים. שיוך תאי העצב ל-KID ברפואה הסינית עושה הגיון גם בשל העובדה שה-KID JING מתואר בטקסטים הסיניים כחומר שאינו מתווסף אלא רק הולך ופוחת מרגע הלידה ועד סוף החיים.  תכונה זו מתאימה כאמור יותר ל-CNS הבלתי מתחדש אך גם שיקומם של העצבים הפריפריים כלל אינו מובטח בהיותו כנראה תהליך ארוך וקשה שלעיתים קרובות אינו מניב ריפוי. אחת האקסיומות של מקצוע הרפואה הסינית בו אנו עוסקים הוא הדגש על מקומו המרכזי של הגוף  בתהליכי ריפוי ובמאבק במחלות.  טכניקות הטיפול הסיניות בהתאמה להנחת היסוד הזו פועלות בדרך כלל ל"שיפור התנאים" של מערכות ההגנה והתיקון של הגוף כדי להעניק להן יתרון בהתמודדות עם המחלה.  חיזוק ה-wei qi, שיפור זרימת צ'י ודם, הפחתת רעילות מהווים כולם דוגמאות לכך.  עצבים פריפריים למרות השתייכותם לקטגוריית ה-kid כנראה זמינים יותר למנגנוני הריפוי הללו ועל כן לתפיסתנו לרפואה הסינית מקום חשוב בהתמודדות עם CIPN ובתמיכה בכוחות הריפוי הטבעיים של הגוף.  והתוצאות ניכרות בשטח.

דוגמאות לטכניקות טיפול הניתנות על ידי צוות הרפואה הסינית בדגש על Kid:

דיקור:  kid1,2

צמחים:  פורמולות המבוססות על You gui wan עם צמחים מחזקי כליות כגון gu sui bu,

xu duan, ba ji tian, du zhong.  :

המחמם המשולש – San Jiao:  בשליחות הכליות

התלת מחמם הנחשב לנושא אש השר,  ממלא מעין תפקיד של שליח עבור הכליות. הוא האיבר שבאמצעותו מופץ צ'י המקור של הכליות אל רחבי הגוף. נכון לומר שהוא לוקח צ'י ראשוני גולמי פרה-נטאלי מהכליות ומתמיר אותו לכדי צ'י פוסט-נטאלי ספציפי המבצע פעולות פיזיולוגיות קונקרטיות ברקמות שונות של הגוף   המחמם המשולש כאיבר יאנגי וחלול, קשור  לחללים הקיימים בינות ובתוך כל מבנה אנטומי בגוף. לכן הוא קיים לא רק סביב האיברים בחלל הבטן, אלא גם סביב שרירים, עצבים וכלי דם פריפריים.

מסיבה זו כדי שהטיפול ב-CIPN  יהיה שלם ויעיל אין זה מספיק לחזק את הכליות בלבד אלא גם את שליחו המחמם המשולש.

דוגמאות לטכניקות טיפול הניתנות על ידי צוות הרפואה הסינית בדגש על ה-SJ.

דיקור נקודות על גבי מרידיאן ה-SJ והשלמה אם נקודות GB.   שימוש בנגזרות של הפורמולה Xiao chai hu tang המאזנת את שכבת ה-Shao yang.

ה-LIV וההולכה העצבית:

איבר הכבד ברפואה הסינית נתפס בעיקר כמוציא לפועל של תפקודים גופניים הקשורים בזרימה חלקה מצד אחד ותזמון נכון מצד שני.  בנוסף, מתפקד ה-LIV כסוג של "מיניסטר מבצע" של הכליות.  הוא למעשה נע מתוך הכליות ומעניק תנועה וכיוון לתוצרי הכליות, כפי שאלמנט העץ נע כלפי מעלה מתוך אלמנט המים במעגל 5 האלמנטים. כדוגמאות לכך אפשר לציין את הפצת ה- jing בגוף ואת העברתו מגוף הגבר אל גוף האישה ובראייה אינטגרטיבית יותר –  ה-RNA שמשעתק את ה-DNA.    וכאן שוב באה לעזרתנו התפיסה האינטגרטיבית המאפשרת לנו למתוח את הרעיון הזה אל מערכת העצבים ולטעון כי בעוד ה-KID אחראי על ההיבטים המבניים של העצבים ה-LIV שולט בזרימה החלקה והמתוזמנת של הסיגנל העצבי המאפשרת לגופנו לנוע בצורה מתוזמנת והרמונית במרחב.

פתולוגיה של LIV בהקשר ל-CIPN תתבטא בעיקר בהולכה עצבית בלתי תקינה שתניב תופעות סנסוריות "מוזרות" בעלות אופי התקפי – זרמים בגפיים, התכווצויות שרירים ובגידים, כאבים, תחושות של חום וקור,  צבע אדום או סגול של העור.

CIPN והקשר לשכבת ה-Jue yin

בספרות הרפואית העתיקה ניתן למצוא לא מעט תיאורים של מצבים פתולוגיים המקבילים למה שמוכר כיום כנוירופתיה היקפית. את האזכור הראשון ניתן לזקוף לזכותו של הרופא Zhang zhong jing בן שושלת ה-HAN שבספרו הקנוני Shang han lun תאר מחלה אותה כינה JUE ZHENG שמשמעותה "קריסה", או "התמוטטות". כאשר הקריסה הזו מתרחשת ב-4 הגפיים אזי הצ'י והדם אינם מצליחים להגיע אל קצות הגפיים מה שמוביל לתופעה המכונה "SI NI" המתורגמת כ- "4 קצוות קרים" או "4 מרידות".  המושג "מרידה" מתייחס לאופן שבו היאנג צ'י נראה כאילו הוא זורם בכיוון ההפוך,  כלומר, לא ממרכז הגוף אל הקצוות אלא להיפך.   הרופא Zhang Congzheng משושלת JIN כתב בספרו Ru Men Shi Qin: "במחלת ה-Jue, יחוש המטופל בחום או בקור בידיים ורגליים מתחת לברכיים…היאנג צ'י יהיה בחוסר למטה..".

ספר נוסף בשם Yi Xue Xin Wu מדבר על חוסר יאנג שגורם לקור בארבעת הגפיים.

אצל Zhang zhong jing מתוארת מחלת ה-Jue yin ככשל בהוצאה לפועל של הטרנספורמציה האנרגטית האולטימטיבית – משיא ה-YIN אל מחזור יאנגי חדש, מה שמוביל להתמוטטות. ול-SI NI. מערכת ה-Jue yin, קרי ה-LIV וה-PC חסרים את הכוח היאנגי הפורץ הדרוש על מנת לבצע את ההיפוך.  קצות האצבעות מהוות מקום אנטומי שבו סוג כזה של היפוך מתרחש ועל כן נקודות הבאר חשובות במיוחד בטיפול ב-CIPN.  חולה סרטן המקבל טיפול בתרופה הכימותרפית- Taxol או Oxaliplatin עשוי להתלונן על תחושות של הירדמות או נימול בגפיים עם החמרה ורגישות במצב של חשיפה לקור או נגיעה בחפץ קר.

דוגמאות לטכניקות טיפול הניתנות על ידי צוות הרפואה הסינית בדגש על LIV ו- Jue Yin:

דיקור:  4 השערים,  נקודות באר, נקודות אקסטרה Bafeng, baxie.

צמחים:  פורמולות המבוססות על Dang gu si ni tang,  Chai hu jia long gu mu li tang, Si ni san.

Sp / St ו-4 הגפיים

נוירופתיה פריפרית היא הפרעה עצבית המערבת את ארבעת הגפיים.  השיבוש בהולכה העצבית משפיע בעיקר על היכולת לבצע פעולות יום יומיות –הליכה, עבודה, אכילה, בישול, סגירת כפתורים, שריכת שרוכים וכו'.  הרפואה הסינית תופסת את 4 הגפיים כביטוי לחלק הפוסט-נטאלי של האדם, זה שחיוני לחיי היום יום אך לא לקיומם של החיים עצמם (אדם בלי גפיים עדיין יכול לחיות).  אלמנט האדמה ואברי האדמה המשולים ברפואה הסינית לשור המבצע עבודה מונוטונית ופשוטה בשדה,  אחראיים על אספקט זה של האדם.  הפצת חומרי הזנה כ-צ'י, דם ונוזלים אל 4 הגפיים היא באחריות אברי האדמה והיא מבטיחה תפקוד תקין בביצוע המטלות השוטפות של היום יום.  היא גם שיקוף של מודל 5 האלמנטים שבו ממוקם אלמנט האדמה במרכז ומשפיע משם בצורה ישירה על 4 האלמנטים הנוספים שסביבו.

מערכת העצבים הפריפרית אם כן מושפעת באופן עקיף מה-SP ST אשר ממלאים תפקיד של תחזוקה והזנה.    בהקשר ל-CIPN,  חולשה של SP ST תבוא לידי ביטוי בסימנים הקליניים הבאים:

  1. חולשה ורפיסות של הגפיים -, בשל הזנה לקויה לעצבים הפריפריים ולשרירים ולרקמות שמסביב.
  2. מראה בצקתי ונפוח של כפות הרגליים – ה-SP ST שולטים ב-TNT של נוזלי הגוף. חולשה שלהם תגרום לזליגת נוזלים והצטברותם ברקמות. לחות היא פתוגן חסימתי המחריף עוד יותר את בעיית ההזנה לעצבים כך שככל שהצטברות הנוזלים גדולה יותר כך סימני החולשה וחוסר התחושה מתגברים.
  3. חוסר יציבות: אלמנט האדמה מעניק לאדם תחושה של יציבות בהליכתו על הקרקע.  הסובלים מ-CIPN מתארים לעיתים קרובות תחושה של הליכה על חצץ, זכוכית, סוליה עבה או ניתוק מהאדמה.  היכולת לחוש את האדמה תחת רגלינו, תחושה שרובנו לוקחים כמובנת מאליה, טומנת בחובה היבטים פסיכולוגיים הקשורים לקרקוע, יציבות וביטחון עצמי.  רבים ממטופלי ה-CIPN חווים קושי נפשי רב.  אחד המשפטים ששומעים ממטופלים הוא "אני מרגיש שאלה לא הרגליים שלי" או, "אני לא מרגיש את האדמה" לעיתים חלק מהטיפול הוא להתחיל לבצע  בצורה אינטנסיבית פעולות עם הרגליים והידיים המצריכות מגע וגירוי ישיר עם חומרים שונים.   למטופלים ניתנות המלצות כגון גלגול כדורים על כפות הידיים והרגליים,  איסוף חתיכות בד עם כפות הרגליים,  ביצים סיניות, עבודת פיסול עם חמר וכד',  בתרפיות תנועה כגון צ'י-גונג וטאי צ'י הנעשים אצלנו ביחידה ישנו דגש רב על תרגול הליכה מודעת ועמידה יציבה.  כל הפעולות הללו אמורות להשפיע ברובד הפיזי על ידי גירוי עצבי ושיפור זרימת הדם אל הקצוות וברובד הפסיכולוגי על ידי "התרגלות למצב החדש". משפט זה מעניין במובן הרחב שלו כי כשאדם ניתק ממקום מגוריו ועובר אל מקום חדש וזר,  אלמנט האדמה הוא שמתערער ואלמנט האדמה הוא שמאפשר את הויסות הפיזי והנפשי שמוביל להתרגלות.  ניתן לומר כי במצבי שינוי מתרחש כיול מחדש של המערכת הסנסורית והמוטורית המאפשרת לחוש את הסביבה עמה אנו באים במגע פיזי כ"נורמאליים יותר".

דוגמאות לטכניקות טיפול הניתנות על ידי צוות הרפואה הסינית בדגש עלSp St  \ אדמה:

דיקור:  נקודות מחזקות אדמה כגון St 36, Sp3,2,  נקודות על מרידיאני ה-SP ST ו-CV סביב הטבור על מנת לחזק את המרכז ממנו מופצים הצ'י והדם אל קצוות הגפיים.

צמחים:  פורמולות על בסיס ,Shen ling bai zhu san, huan wu bu yang tang,           huang qi wu wu tang.

סיפור מקרה

מטופלת שהגיעה למרפאה,  בת 76, מאובחנת סרטן השחלה בשל כאבים בשיפולי הבטן.  לאחר ניתוח להסרת הגידול ו-6 מחזורי טיפול כימותרפיים עם המישלב Carboplatin ו-Taxol הגיעה לייעוץ בשל CIPN ברגליים ובידיים בדרגת חומרה 4, התלוננה על תחושת בעירה בכפות הרגליים, ותחושת מאובנות בכריות כפות הרגליים. כל נגיעה ברגליים גרמה לזרמים ולכאבים שהופיעו ביתר שאת בלילות,  תחושות של "מכות חשמל" לאורך הרגליים מהם הייתה מתעוררת באמצע הלילה בבהלה. בשל כך סבלה מנדודי שינה.  ניסתה טיפול קונבנציונלי ב- Cymbalta אך הטיפול הופסק בשל תופעת לוואי שכללו בעיקר עצירות קשה. ברקע: אפילפסיה המטופלת בלמיקטאל, יל"ד גבולי, אי ספיקת כליות כרונית קלה, היפרליפידמיה,  לימפאדמה אידיופאטית של רגל ימין.  ניתוח מעקפים לפני 13 שנים.

לשון:  אדומה כהה, חיפוי צהבהב המתעבה לכיוון השורש, כתמים סגולים בשוליים ובטיפ

דופק:  עמוק, מהיר, מתגלגל.  SP חזק במיוחד,  LIV מגלגל במיוחד.  איכות של אדמה בעמדות  בעץ.

ניתוח המקרה:

חולים אונקולגיים נוטים להציג תמונות קליניות מורכבות וזאת בשל הפתולוגיות הנערמות זו על גבי זו.  לצורך ביצוע האבחנה יש צורך להבחין ולהפריד בין "השכבות הארכיאולוגיות" השונות של האבחנה. לרוב אנו מזהים שלושה רבדים כאלה:  1. הקונסטיטוציה של המטופל 2. המחלה הסרטנית הפורצת בגופו 3. והטיפולים הציטו-טוקסיים אותם מקבל עבור המחלה.   לכל אחד משלושת אלה השפעה ייחודית על תמונת האבחנה הכוללת של המטופל.                 במקרה של המטופלת הנידונה תמונת האבחנה נראתה כך:

קונסטיטוציה:  טיפוס עץ.  אסרטיבית, מתוכננת, מדקדקת בפרטים.  חולשת אדמה כרונית המובילה לחולשת יאנג כליות.  נטייה ליצור לחות.  נטייה לחום ולחות.

מחלה:  הצטברות לחות במחמם תחתון.  סטגנציה של צ'י ודם במ. תחתון,  שיבוש הבקרה של ה-weiqi.

טיפולים:  Carboplatin ו-Taxol, תרופות אשר גורמות לפגיעה באדמה והחרפת מצב הלחות.  Taxol הינה תרופה המשרה CIPN כנראה דרך פגיעה באברי ה-LIV KID

המטופלת קיבלה דיקור חד שבועי.

מנקודות הדיקור שנבחרו:

Liv 3, LI4:  4 השערים לתנועה עוצמתית וכלל מערכתית של צ'י ודם ל-4 הגפיים.

Sp 10:  הנעת דם באזור הגפיים התחתונות

Sp9:  איזון מים ואדמה, חיזוק האדמה לשליטה ב-TNT של נוזלים בפלג גוף תחתון

Liv8:  נקודת חיזוק של הכבד, להעצמת תנועת ה-jue yin אל הקצוות

Liv1, GB44:  שתי נקודות הבאר של העץ כדי לאפשר את היפוך צ'י ייני לצ'י יאנגי בקצות הרגליים.

Bafeng, Baxie:  יצירת זרימה נמרצת של צ'י ודם בקצוות הגפיים.

בנוסף, נרשם למטופלת מרשם צמחים סיניים המבוסס על הפורמולה הקלאסית Si Miao San בתוספת צמחים לחיזוק KID ו-LIV והמרצת צ'י ודם

Huang bai 12, Yi yi ren 12, Cangzhu 9, Niu xi 6, Gu sui bu 9, Du zhong 9, Chuan xiong, Dan shen 12,  12Tian ma

לצד הטיפול הסיני למדה המטופלת תרגילי פילטיס לשיפור הפעילות המוטורית והיציבות.

לאחר חודשיים של טיפולים נעלמו לגמרי הזרמים החשמליים ברגליה ובידיה של המטופלת ומכות החשמל ברגליים פסקו לחלוטין בלילה. הליכתה הפכה בטוחה ויציבה יותר והכאבים פחתו במידה ניכרת.  תחושת המאובנות נותרה ללא שינוי אך ככלל חוותה המטופלת שיפור משמעותי ודרמטי באיכות חייה.

תפריט